Raideinvestoinnit palvelevat yhteiskuntaa, ympäristöä ja Suomen elinvoimaisuutta. Suunnittelu- ja rakennusalan ammattilaisilla on paljon annettavaa siihen, kuinka Suomesta tehdään vähäpäästöisempi, mutta ennen kaikkea taloudellisesti menestyvä.
Eurooppa kuhisee kunnianhimoa kehittää raideliikennettä. Kehityshankkeiden ollessa vireillä Ranskassa ja Ruotsissa, omaa Espanja jo nyt koko maailman toisiksi suurimman suurnopeusjunien raideverkoston heti Kiinan jälkeen.
Myös Antti Rinteen hallitusohjelma on peräänkuuluttanut raideliikenteen rohkeaa kehitystä. Miljardien eurojen investoinnit on tarkoitus käynnistää ja toteuttaa seuraavien vuosikymmenien aikana.
Suuret ratahankkeet enteilevät rakennustarpeita, joissa suunnittelulla ja laadukkaalla rakentamisella on hyvin painava asema. Olemmehan rakentamassa Suomea ja yhteiskuntamme keskeisimpiä yhteyksiä uudelleen.
Lähihistoriamme näkökulmasta raideinvestointeja on pitkään tehty muun muassa metsäteollisuuden tahtipuikon mukaan. Nyt moottorina toimii kaupungistuminen, kestävän liikkumisen edistäminen alueellisesti tasapainoisella tavalla ja työn perässä liikkumisen helpottaminen.
Tätä muutosta johdetaan rohkealla ja kestävällä suunnittelulla, sillä se tarjoaa keinoja ennakoida ja vähentää rakentamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä pitkällä tähtäimellä. Kasvava ympäristötietoisuus, kestävän kehityksen vaatimukset sekä ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttävät myös infrarakentamisen muutosta.
Kesän aikana liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin nosti esiin järkevän yhdyskuntasuunnittelun merkityksen, joka tukisi kaupunkien elinvoimaisuutta. Järkeviä yhdyskuntia tulisikin luoda niihin kasvukeskuksiin, mihin raidehankkeiden on määrä tuoda elinvoimaa. Tiivis kaupunkirakenne vähentää ihmisten tarvetta liikkua ja karsii täten hiilipäästöjä. Uudenlaisen kaupunkirakenteen suunnitteluun tulee ryhtyä jo ennen raideinvestointeja, sillä niin varmistamme nopeiden yhteyksien tuoman yhteiskunnallisen lisäarvon.
On hyvin selvää, että laadukkaasti suunniteltu on parempi vaihtoehto kuin ripeästi aloitettu. Tästä avauksesta ministerille hatunnosto.
Ympäristönäkökulman ohella elinvoimaisempaa Suomea luodaan myös rohkeasti kunnianhimoisella arkkitehtuurilla. Oodin ja Amos Rexin kaltaiset komeat merkkirakennukset osoittavat tämän keräämällä rutkasti positiivista huomiota ja elävöittämällä kaupunkia ympärillään. Myös Tampereen Kansi on oiva esimerkki nimenomaan raideliikenteeseen integroituvasta houkuttelevasta arkkitehtuurista. Nopeat ja vaivattomat ratayhteydet peräänkuuluttavat samankaltaista arkkitehtuuria muuallakin radan varrella.
Alkaneen vaalikauden keskeinen kysymys onkin, miten hyvällä suunnittelulla voidaan edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista rakennetun ympäristön piirissä. Järkevä yhdyskuntasuunnittelu, rakennustavat ja rakennetun ympäristön ekologinen toimivuus ovat keskeisiä asioita niin tulevien raideinvestointien kuin tärkeiden ilmastotavoitteiden toteutumisessa.
Kalle Euro
toiminnanjohtaja
Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL
Artikkeli on julkaistu 26.8.2019 julkaistussa Rakennuslehdessä.