Asetus rakentamisen suunnittelutehtävien ja työnjohtotehtävien vaativuusluokkien määräytymisestä sekä tehtävissä edellytettävistä koulutuksista, lausuntopyyntö tästä >>
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/5492/2024
Akustiikan suunnittelun ja maisemarakentamisen suunnittelun nostaminen rakentamislain tarkoittamiksi rakentamisen suunnitelutehtäviksi on kannatettavaa.
Suunnittelutehtävän vaativuusluokkien selkeämpi taulukointi johdonmukaistaisi määrittelyä ja vähentäisi tulkinnanvaraa. Vaativuusluokkien määrittelyn selkeyttämiseksi olisi hyvä tehdä asetusta täydentävä ohje.
Maisemarakentamisen suunnittelun vaativuusluokkien ja koulutusvaatimusliitteen sisällyttäminen asetukseen on kannatettavaa. Maisemarakentamisen merkitys ja rooli ovat tulevaisuudessa yhä merkittävämpiä rakennushankkeiden kestävyyden, ilmastonmuutoksen torjunnan ja luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisen näkökulmista.
Suunnittelu- ja työnjohtotehtävissä vaadittavasta koulutuksen vaatimusten sisällyttäminen asetukseen selkeyttää pätevyyden ja kelpoisuuden arviointia.
Tässä luvussa tulee ottaa kantaa asianomaiseen muuhun sääntelyyn ulkomaalaisten tutkintojen asemasta ja käsittelystä – huomioiden erityisesti Euroopan Unionin ammattipätevyysdirektiivin (36/2005/EY) ja sen sisällyttämän arkkitehtien automaattisen ammattipätevyyden tunnustamisen.
Kommentit liitteeseen 1, Koulutusvaatimukset rakennussuunnittelutehtävissä:
Poikkeuksellisen vaativa -luokassa ehdotamme koulutusvaatimuksen muotoiltavaksi seuraavasti:
Kommentit liitteeseen 10, Koulutusvaatimukset maisemarakennussuunnittelutehtävissä:
Maisemarakentamisen suunnittelun koulutusvaatimusliitteeseen tulee lisätä vaativan ja erittäin vaativan sekä poikkeuksellisen vaativan suunnittelutehtävän vaativuusluokkaan koulutussisältövaatimuksiin mahdollisuus huomioida tutkintoa täydentävät opinnot vastaavasti kuin muillakin suunnittelualoilla: “Tutkintoon tai sitä täydentäviin opintoihin…”
Muut kommentit perustelumuistioon
On tärkeää, että perustelumuistioon on nostettu tarkempia esimerkkejä vaativuusluokkien mukaisista suunnittelutehtävistä vastaavasti kuin nyt Ympäristöministeriön ohjeessa rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokista (YM1/601/2015). Tämä edistää yhteistä ymmärrystä ja auttaa hankkeen suunnittelutehtävien vaativuusluokkien määrityksessä niin rakennusvalvonnoissa kuin rakentamislain mukaisessa pätevyydentoteamisessa.
Monien suunnittelualojen osalta erittäin vaativa- ja poikkeuksellisen vaativa -luokan määräytyminen on kuitenkin asetusluonnoksessa ja perustelumuistiossa kuvattu yleispiirteisesti eikä niiden välinen ero ole selkeä. Tämän ohjeistuksen perusteella jää kohdekohtaisten tulkintojen varaan, kumpaan luokkaan rakennuskohde kuuluu. Ennen lain ja asetuksen voimaantuloa tulisi laatia tarkemmat tulkintaohjeet luokkien määräytymiselle, jotta tulkinnat eivät vaihtele sattumanvaraisesti kohteittain.
On erittäin huolestuttavaa, että pääsuunnittelutehtävän vaativuusluokkaa ei enää määritetä suhteessa muiden tehtävien vaativuusluokkaan, vaan se voi olla rakennusvalvonnan tulkinnan mukaan lähestulkoon mikä vaan. Tästä voi seurata ongelmia siinä, että pääsuunnittelija ei ymmärrä suunnitteluratkaisuja vaativimmissa kohteissa. Pääsuunnittelutehtävän vaativuustaso tulisi määritellä suhteessa hankkeen vaativimpaan suunnittelutehtävään, muuten hankkeeseen voi sisältyä suuria riskejä.
Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL ry
ATL:n lausunto